Wednesday, July 23, 2008

Di Mana Nilai Jati Diri Masyarakat

Update (25/7/2008)

Pada 24 Julai yang lepas, masa aku sampai ke KL Sentral (tak turun Mid Valley) coz kena ke Jalan Raja Chulan (attending Seminar) aku terserempak lagi dengan OKU yang aku ceritakan di bawah. Aku ambil peluang untuk berbual kerana kami sama-sama hendak ke Stesen Monorail. Aku seloroh tanya samaada pagi ni dia dapat duduk tak. Dia kata Alhamdulillah dapat duduk and recently agak payah dapat duduk melainkan ada yang bagi seat kat dia.

Aku sempat tanya dia waktu balik macam mana. Dia kata macam biasa kena berebut dengan yang lain. Aku yang cukup sifat ni pun kadangkala tewas dalam perebutan nak masuk dalam komuter bila waktu balik (peak hours). Tiada langsung insan perihatin untuk bagi laluan pada OKU tersebut. Katanya lagi kadangkala komuter yang ketiga baru dapat naik. Bayangkalah lebih kurang 1 1/2 jam mereka terpaksa berlegar di KL Sentral sebelum dapat masuk ke dalam komuter. Tapi yang best katanya kadangkala pilot komuter yang perihatin akan pimpin dia orang utk duduk kat tempat pilot (kira VIP la tu). In this case, aku memang respect kat pilot tersebut.

Dalam perjalanan tersebut aku sempat tanya dia orang nak ke mana setiap pagi. Rupanya mereka kerja dengan salah satu syarikat korporat terkemuka sebagai Telemarkerting. Aku respect dengan mereka kerana sifat kekurangan yang ada mereka tidak menjadi peminta sedekah. Salah seorang OKU tersebut akan resign kerana dapat tawaran belajar di UPM.

Aku sempat tanya dia sejak bila buta. Katanya sejak lahir. Aku jadi makin sebak kerana dari lahir sehingga kini (aku assumed umur dia orang awal 20-an) mereka tak pernah dapat lihat keindahan alam ciptaan tuhan. Aku cuba seloroh tanya warna baju yang aku pakai. Dia senyum sahaja.

Bila aku kenangkan balik, kita insan yang sempurna sifat dan akal patut bersyukur dengan apa yang ada. Bagi mereka sekurang-kurangnya nikmat mata tak akan dihisab oleh ALLAH.

OK lah, nanti bila aku jumpa lagi OKU tersebut atau OKU lain aku akan update dan strory kat sini.

Wassalam...


Original Posting




Macam biasa untuk ke tempat kerja aku akan gunakan public transport. Bukan baru-baru ni atau bukan sebab nak ubah gaya hidup atau sebab fuel hike tapi since aku ditransferkan ke KL (ibu pejabat) pada tahun 2004 aku dah start guna public transport (komuter) untuk pergi dan balik kerja.


Macam-macam karenah yang aku dapat saksikan tetapi insiden pada 21 Julai 2008 memang agak sadis untuk aku kongsi bersama. Aku ada dua pilihan untuk pilih stesen mana aku nak depart sebab rumah aku adalah di tengah antara dua stesen komuter Batang Benar atau Bangi. Dulu aku akan depart dari Stesen Bangi sebab tambang dia murah 80 sen compare dengan stesen Batang Benar. Tapi recently since June 2008, bila komuter dari Seremban sampai di Stesen Bangi takde seat kosong so kena berdiri sampai stesen Mid Valley. Penatla... dah lah mengantuk, at least kalau ada seat kosong boleh tidur sekejap dalam 40 minit. Ini bermakna penumpang makin bertambah.

So kalau aku keluar awal dan mengidam nak duduk aku akan ke Stesen Batang Benar. Tapi recently, kat Stesen Batang Benar pun belum tentu ada guaranted seat. Ini bermakna ramai orang dah cuba ubah gaya hidup dengan menyahut seruan kerajaan dengan menggunakan pengangkutan awam walau mutu pengangkutan awam macam *&^*(#$...

Berbalik pada tajuk asal atau para 1 di atas, pada hari Isnin lepas ada dua orang OKU (buta) ada kat Stesen yang sama dengan aku (Batang Benar) tunggu komuter. Pada Khamis lepas aku pimpin dia orang naik komuter dan carikan seat untuk diaorang dan ada sorang India (student UKM) bagi seat dengan harapan mereka boleh duduk next to each others.

Tapi pada Isnin lepas, aku nampak dua orang tu dengan kawan dia yang normal so aku taklah pimpin mereka. Hari tu pulak semua seat dah penuh dan malangnya takde sorang pun insan kami yang sudi bekorban untuk bagi seat kat 2 orang OKU tersebut. MasyaALLAH, aku rasa sebak, sampai masa aku nak turun di Stesen Mid Valley, that OKU still standing. Nak aje aku jerit kat koc tu kata yang duduk tu semua muka tak malu. Aku lebih geram pada mereka @ mangkuk hayun yang duduk kat assigned seat untuk OKU (takde sifat ikram betul). Memang takde budi bahasa. Tempat itu adalah hak OKU dan mereka dinafikan hak. Nasib baik OKU tu cool aje. Setiap komuter, LRT dan bas ada assigned seat untuk OKU.

Dulu dalam TV ada iklan pasal budi bahasa yang mana pelakon dia Adlin tak bagi seat kat OKU. Kecoh sampai kat Parlimen suruh withdraw that iklan kononnya mencemarkan imej orang Melayu. Pak menteri kita pernah guna public transport ke. Itu sebahagian dari realiti tu..

Ini merupakan satu contoh yang pada aku agak melampau. Dah 4 tahun aku komuter dan memang tak dinafikan ada yang perihatin bagi seat kat orang mengandung, orang tua, OKU dsb tapi ada juga yang buat tak nampak, buat-buat tidur dan paling geram pada couple yang asyik masyuk.... langsung tak perihatin.

Pada yang perihatin semoga ALLAH balas jasa korang dan pada yang tak perihatin tu sedarlah, bila-bila sahaja ALLAH boleh tarik nikmat yang dia bagi barulah kita sedar betapa susahnya jadi OKU.

Wassalam...

No comments: