Wednesday, July 30, 2008

Jati Diri Masyarakat - Kempen Masyarakat Penyayang

Semalam (28 Julai 2008) waktu pagi macam biasa bersesak dalam komuter untuk ke tempat kerja, ada satu pasangan Cina (agak berumur) naik bersama dengan aku di Stesen Bangi. Sepantas kilat ada sorang mamat (agak rugged dengan bertopi) offer seat pada Untie. Uncle tak dapat seat berdirilah sampai KL Sentral kot. Aku pun berdiri sama sebelah uncle tu (bukan Uncle Pet tau)

Aku salute kat that guy. Tanpa sempadan bangsa dan agama beliau offer seat dia kat untie tersebut. Yang lain takde perasaan langsung nak korban kan seat offer kat uncle tu pulak. Aku sangka baik mungkin awek atau jantan yang gagah perkasa tu penat atau nak tidur atau buat-buat tak nampak. Tak apa lah seat korang, siapa cepat dia dapat. Tapi aku memang berbulu gille bila ada yang duduk kat tempat seat ada sign "Priority Seat/ Keutamaan kepada Orang Tua (mcm pasangan Cina tadi) OKU, perempuan mengandung dan yang bawa baby). Tak paham bahasa ke.

Hari yang sama masa aku balik ada sorang kakak mengandung berdiri kat pintu, susah nak masuk dan takde sorang pun yang ambil inisiatif nak suruh dia masuk dalam. Bila sampai kat Serdang penumpang dah ramai keluar (still sesak lagi) ada sorang kakak tu yang baru nak duduk dengan barang banyak sepantas kilat offer seat kat kakak yang mengandung tadi. Lagi sekali aku respect. Bukan macam couple muda depan aku tu (aku biasalah berdiri) duduk asyik masyuk bercinta dan beramas tangan. Apa nak jadi, takut balak/ awek hilang ke.

Bila aku fikirkan balik dengan senario yang hampir setiap hari aku lalui aku jadi takut dan gementar. Adakah sifat dan kelakuan begini sesuai untuk generasi dan anak-anak kita akan datang...??? Silap-silap bila kita suruh dia bangun bagi seat kat yang memerlukan mahu dia tengking kita atau belasah kita.

Pagi ni (29 Julai) aku naik kat Stesen Batang Benar dan aku nampak lagi orang OKU yang aku pernah cerita dalam posting sebelum ini. Dia masuk koc sebelah aku dan aku tengok dua tiga minit ada tak orang yang nak offer seat kat dia. Yang sorang dah dapat duduk. Alhamdulillah, ada sorang brother from the middle seat bangun dan pimpin tangan serta bawa ke seat dia. Dapat duduk jugak walaupun seperated. Tapi orang yang duduk paling hampir dengan dia tak terasa apa ke.

Aku pernah tanya office mate yang biasa naik PUTRA LRT katanya waktu dia sarat mengandung, susah juga nak dapat orang offer seat. Ingatkan kat Komuter aje, kat PUTRA pun sama.

Tapi aku tak nafikan ada yang perihatin gille, bagi seat sepantas kilat. Bukan takde, majoriti pun ada, tapi bila berlaku kes sedemikian yang tak paham bahasa, ia mengganggu tumpuan aku dan persepsiaku akan hilang.

Macam mana nak atasi, nak kempen kat TV, MP tak bagi kata cemar imej.. Please lah, sesiapa yang ada cadangan boleh bagi buah fikiran. Jangan terlalu pentingkan diri. Aku nak suggest agar pilot Komuter buat pengumumuan berterusan untuk bagi keutamaan seat pada yang memerlukan.

Sekian, wassalam

No comments: