Tuesday, September 2, 2008

PUTRA LRT - Masih Ada Ruang Untuk Penambahbaikan

Pagi ini memandangkan ada temujanji di luar, maka aku terpaksa gunakan PUTRA LRT untuk ke destinasi. Sebelum ini aku memang pernah gunakan PUTRA LRT on and off basis tapi pengalaman pagi tadi agak menarik untuk dikongsi bersama.

Sampai di KL Sentral aku ke PUTRA LRT Stesen (within same KL Sentral Building) dan aku agak terkejut kerana begitu ramai penumpang yang berbaris. Aku sangkakan perkhidmatan tergendala tapi memang mengikut jadual. Aku respect kat semua penumpang yang beratur dengan sopan dan tertib. Dalam pada beratur ada yang membaca majalah, akhbar dan ada yang sibuk dengan I-Pod atau HP. Apabila ada OKU buta sampai, para pekerja PUTRA akan pimipin OKU tersebut untuk berada di hadapan barisan. Termasuk orang tua. Yang aku respect ialah walau potong Q, tapi penumpang tak marah. Bila tren sampai, OKU itu yang akan masuk dulu.


Peristiwa di atas, aku tak akan merasa kalau menggunakan khidmat komuter. Penumpang komuter tak akan beratur atau berbaris dan insiden berebut serta tolak menolak sudah menjadi perkara biasa. Hatta dengan OKU, orang tua, perempuan bawa anak kecil dan perempuan mengandung pun terpaksa berebut. Kalau mereka berjaya masuk, jangan harap ada yang offer seat sepantas kilat....

Mungkin kelebihan PUTRA ialah kerana ia meletakkan kira-kira 3 - 4 orang ground staff di stesen yang sibuk untuk guide penumpang supaya berbaris dan sebagainya. Tidak bagi komuter yang hanya ada polis bantuan yang tidak memberi impak pada penumpang di stesen. PUTRA LRT lebih customer oriented mungkin masih terbawa budaya korporat. Ini kerana sebelum di ambil oleh SPNB (Rapid KL) ia di bawah Renong Group yang kuat mengamal budaya korporat. Lagi satu yang aku respect kat PUTRA LRT ialah kemudahan untuk OKU disediakan seperti lif, tandas dan bantuan daripada staff. Ingat bahawa OKU juga insan/ makhluk ALLAH yang perlu dihormati hak-hak mereka.
Memandangkan orang terlalu ramai maka aku hanya boleh masuk ke tren yang ke 4. Nasib baik sempat ke tempat appoinment.

Kalau siapa yang biasa berada di Europe dan kalau ada appointment di mana-mana lokasi, amat digalakkan untuk menggunakan pengangkutan awam kerana dijamin tepat sampai pada waktunya. Jangan amalkan di Malaysia, takut lambat sampai and U will miss some buseness deal.
Teringat pengalaman seorang rakan yang baru pulang dari Sweeden tempoh hari, apabila bas awam lambat sampai (lewat 2 minit dari jadual asal) makan pemandu dengan penuh rendah diri akan minta maaf pada penumpang dan tiada bayaran akan dikenakan.... hebat jugak.... Agak-agak di Malaysia boleh amalkan tak.

Kepada semua service provider, ingat kami semua membayar tambang dan bukan menggunakan perkhidmatan anda dengan percuma.....

1 comment:

NASA said...

Satu sebab mengapa there is law and order kat stesen putra LRT adalah kerana frequency tren. Bila tren yang disediakan kerap, lebih mudah untuk mengawal penumpang. Tak timbul masalah nak bersesak -sesak kerana masing2 tau x lama dibelakang akan ada satu train lagi datang.

KTMB memang patut tambah bilangan coach yang ada sampai dapat jadikan interval 5 minit sahaja untuk setiap train.