Friday, September 19, 2008

Re-Union


Orang selalu sebut pasal re-union. Samaada re-union untuk rakan sekolah, kolej, universiti, company tempat kerja dan sebagainya. Kalau yang aktif dan berdaftar, dia orang panggil alumni.

Nak buat re-union bukan senang kerana melibatkan tenaga, masa dan kos apatah lagi nak kumpulkan semua ahli yang duduk merata tempat.

Aku juga ada satu re-union iaitu course mate masa belajar kat U dulu. Kebetulan ada seorang bekas pelajar yang nak buat so this year, after 12 years graduate, we managed to have one hi-tea session kat Putrajaya. Teknologi ICT cepat mempertemukan kita. After that, semua kembali normal dan buat hal masing-masing.

Tapi kat sini aku nak ceritakan satu kisah itu pun kalau boleh dikategorikan sebagai re-union jugak. Ia berkaitan dengan tempat kerja. Pada tahun 2003 aku pernah attached kat satu department/ seksyen yang agak tough juga dari segi kerja. Memang mental and physical torture. Cabaran dan dugaan, jangan ceritalah… memang sadis.

Aku sempat attached kat department tu cuma enam bulan sahaja. Kawan-kawan yang satu department tersebut pun tak lama kemudian ditukarkan ke department lain dan di lokasi yang berbeza-beza (tapi bukan sebab kita orang tak bagus…. memang keperluan kerja macam tu). Masih dengan company yang sama. Tapi apa yang best, kami masih boleh bertemu semula kira-kira 10 orang ex-department tu untuk aktiviti sosial. Walaupun sudah berhijrah negeri lain (tak jauh pun between Selangor, Wilayah P dan NS je) dan setiap tahun sekurang-kurangnya bulan puasa mesti kami akan bertemu dalam satu majlis yang ringkas dan meriah.

Banyak perkara akan dibincangkan dan diselangi dengan gelak ketawa. Of course, banyak topic perbualan ialah pasal kesusahan dan cabaran masa kat department lama tu. Walaupun dah lama kami berpisah tapi kemesraan itu masih ada dan berpanjangan. Dalam bercerita mesti juga berkisar dengan ex-boss yang incharge that department/ seksyen. Itu yang aku respect dan salute kat dia orang. Still boleh muncul untuk aktiviti berbuka puasa bila dianjurkan.

Tahun ini merupakan tahun ke-4 majlis perjumpaan dan semalam (18 September 2008) kami bertemu di Restoran Tasik Idaman (Bangi). Photo di atas adalah salah satu lauk menu berbuka... Cool kan.....

No comments: